تکنیک های طلایی جذب پرسنل

شاخص های جذب پرسنل

اگر به دنبال شاخص های جذب نیروی انسانی کارآمد هستید باید قبل از هر چیزی ظرفیت های سالن زیبایی خود را مشخص کنید و طبق این ظرفیت ها، بخش هایی که نیاز به نیروهای مختلف را دقیقا مشخص کنید. این کار از رو اهمیت دارد که شما باید دقیقا بدانید که چه منابع انسانی را برای چه کاری قرار است استخدام کنید و طبق آن اقدام به استخدام پرسنل کنید. از مهم ترین شاخص های جذب نیروی انسانی، می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • بررسی های ظرفیت های سالن زیبایی
  • تعیین نیازمندی های سالن زیبایی
  • بررسی روحیه سایر پرسنل سالن زیبای
  • تعیین نیاز دقیق منابع انسانی در داخل یا خارج سازمان
  • میزان هزینه مورد نظر شما برای جذب نیرو
  • و …

 

بیوتی منتورینگ

روش های جذب  پرسنل حرفه ای

روش های جذب پرسنل حرفه ای بسیار متنوع و متفاوت است که با توجه به سیاست های هر کسب و کار مشخص میشه، ولی اصول انتخاب پرسنل در تمام کسب و کارها به یک شکل که چند هدف مختلف را دنبال می کند؛ به عبارت دیگر در جذب پرسنل متخصص به مواردی مثل میزان تخصص، مهارت، فن بیان، وضعیت ظاهری و تیپ شخصیتی اهمیت داده می شود. در ادامه نکات و ویژگی هایی که شما باید برای استخدام پرسنل در نظر داشته باشید را بررسی می کنیم.

  1. بررسی رزومه متقاضی

رزومه حاصل تلاش های حرفه‌ای یک فرد در یک یا چند حوزه مختلف است که یکی از معیار های اصلی برای استخدام پرسنل سالن زیبایی می باشد. با توجه به این که خدمات سالن زیبایی باید به صورت کاملا تخصصی و بدون نقص انجام شود، پس ضروری است که پرسنلی که استخدام می کنید دارای رزومه حرفه‌ای باشند. البته این رزومه بستگی به نوع نیاز شما هم دارد و مثلا برای استخدام منشی نیازی نیست که فرد دارای مدارک حوزه زیبایی باشد و فقط باید به مباحث مهمی مانند فن بیان فرد توجه داشته باشید.

  1. میزان اعتماد به نفس متقاضی را بسنجید

یک حقیقت روشن وجود دارد که وقتی یک فرد اعتماد به نفس نداشته باشد و خود را ارزشمند نداند، نمی تواند برای شما ارزش آفرینی کند، پس به سراغ افرادی بروید که اعتماد به نفس بالایی داشته باشند تا نه تنها خودشان به صورت حرفه‌ای در سالن زیبایی فعالیت کنند، بلکه باعث ایجاد روحیه در سایر اعضای تیم هم شوند.

  1. میزان مسئولیت پذیری و تعهد کاری متقاضی را جویا باشید

تعهد کاری یکی از مهم ترین موضوعاتی است که برای جذب پرسنل باید به آن دقت داشته باشید. فرقی نمی کند که وظیفه پرسنلی که قرار است جذب شوند چقدر مهم باشد، به هر حال باید به سراغ افرادی بروید که مسئولیت پذیر باشند و به کار خود تعهد داشته باشند و نه صرفا به دلیل مسائلی مالی به سمت این کار سوق پیدا کرده باشند.

  1. به سراغ افرادی بروید که فن بیانی حرفه‌ای داشته باشند

هر چقدر هم که درباره اهمیت فن بیان صحبت کنیم باز نمی توانیم حق مطلب را ادعا کنیم. به بیان دیگر برای جذب پرسنل در هر سطحی از سالن زیبایی باید به دنبال پرسنلی باشید که فن بیان قوی داشته باشند تا بتوانند ذهن مشتری را در اختیار بگیرند و باعث افزایش رضایت مشتری شوند. در نظر گرفتن فاکتور فن بیان حرفه‌ای برای استخدام منشی، مدیر داخلی و مشاوره سالن زیبایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

  1. فردی را انتخاب کنید که انعطاف داشته باشد

منظور از انعطاف به این موضوع اشاره دارد که پرسنلی استخدام کنید که با تغییرات به سرعت تغییر کنند و آماده انجام هر نوع خدمات دهی باشند. ساده تر بگم که به دنبال استخدام آچار فرانسه باشید تا اگر نیاز به تغییر در سالن زیبایی داشتید، به جز اعمال این تغییرات نیازی به هیچ نوع تغییر دیگری نداشته باشید.

  1. به ظاهر متقاضی نیز اهمیت دهید

مطمئنا شما هم از اهمیت ظاهر یک فرد با خبر هستید و این مسئله در سالن های زیبایی با توجه به این که خدمات زیبایی ظاهری ارائه می شود، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با توجه به این موضوع یکی از ملاک های اصلی شما برای انتخاب پرسنل سالن زیبایی باید ظاهر متقاضی باشد، زیرا این ظاهر در ذهن مخاطب و مشتری شما تاثیر مستقیم دارد. ساده تر بگم اگر از پرسنلی استفاده کنید که به ظاهر خود اهمیت نمی دهند، چطور انتظار دارید مشتری فکر کند که شما به زیبایی او اهمیت می دهید؟!

۷٫ به سراغ افرادی بروید که هوش و استعداد بالایی دارند

اگر به دنبال جذب نیروی انسانی متخصص هستید به سه فاکتور هوش، استعداد و خلاقیت اهمیت دهید و همیشه به عنوان یکی از معیار های مهم برای جذب پرسنل به آن نگاه کنید. ترکیب هوش، استعداد و خلاقیت یعنی موفقیت در هر شرایطی و شاید بتوان گفت که معیارهای جذب نیروی انسانی در همین سه موضوع خلاصه می شود. البته با توجه به این که شما به دنبال جذب نیروی انسانی برای سالن زیبایی هستید، پس باید فاکتورهای دیگری را نیز در نظر داشته باشید که در طول مقاله به آن ها اشاره شد.

 

BEAUTY MENTORING

۸٫ به دنبال افرادی باشید که روحیه تیمی داشته باشند

یکی از مباحث مهم در سالن های زیبایی که میزان موفقیت این کسب و کار را چند برابر می کند، بحث تیم سازی است که تنها در صورتی امکان پذیر است که تمام پرسنل روحیه تیمی داشته باشند و فارغ از هر نوع سلیقه شخصی، در راستای رسیدن به اهداف سالن زیبایی تلاش کنند. با توجه به این موضوع تنها به دنبال پرسنلی بروید که قابلیت کار کردن با یک تیم پر نشاط را داشته باشند و هیچ حس منفی به تیم وارد نکنند.

  1. میزان استرس متقاضی را بسنجید!

یکی از شرایط استخدام پرسنل که احتمالا به آن توجه خاصی نمی شود، میزان استرس متقاضی است که پای موضوع طبیعی بودن آن قرار گرفته می شود، ولی این استرس تا حدی طبیعی است و بیش از آن نشانه خجالتی و درون گرا بودن فرد است که با روحیه تیمی تداخل دارد و با توجه به این موضوع فرد نمی تواند گزینه مناسبی برای انتخاب شما باشد.

  1. متقاضی را در یک تو در توی سوالات قرار دهید

با توجه به این که خیلی از کسب و کارها با یک استاندارد کلی برای جذب پرسنل پیش می روند و تعداد سوالات مشخصی از فرد می پرسند، این موضوع ممکن است پیش آید که فرد از قبل برای جواب دادن این سوالات تمرین کرده باشد که البته نشان هوش فرد است ولی بهتر است شما برای سنجیدن میزان تسلط و کنترل فرد در شرایط سخت، متقاضی را در یک تو در توی سوالات رها کنید تا نتیجه آن را مشاهده کنید. البته این تو در تو باید به صورت کاملا تخصصی طراحی شود تا بازدهی آن قابل اندازه گیری باشد.

  1. میزان نظم متقاضی را در نظر داشته باشید

در این تعریف منظور از نظم، اهمیت دادن متقاضی به زمان کاری است؛ زیرا خدمات سالن های زیبایی با توجه به حساسیت بالایی که دارند باید در سر زمان مقرر به مشتری ها ارائه شوند تا میزان ارزش گذاری سالن زیبایی برای وقت مشتری به درستی مشخص شود. نظم پرسنل در موفقیت یک کسب و کار بسیار مهم است و توصیه می کنیم که به سادگی از کنار آن نگذرید.

  1. به دنبال پرسنل پرسشگر باشید!

به عنوان آخرین روش جذب پرسنل که خیلی به آن توجه نمی شود به پرسشگری متقاضی اشاره می کنیم. وقتی با یک ذهن پرسشگر رو به رو می شوید یعنی این که فقط شما نیستید که با توجه به معیار و ملاک هایی اقدام به جذب نیرو کرده‌اید و فردی نیز که به دنبال استخدام شدن است نیز معیار هایی دارد که این موضوع به دقیق بودن فرد اشاره دارد. ساده تر بگم وقتی پرسنل شما هیچ سوالی از محیطی که به تازگی وارد آن شده‌اند نداشته باشند، ممکن است در ادامه راه به مشکلاتی بربخورند و هر دو طرف وارد چرخه مشکلات شوند.

اگر به دنبال شاخص های جذب نیروی انسانی کارآمد هستید باید قبل از هر چیزی طبق ظرفیت سالن، بخش هایی که نیاز به پرسنل مختلف را دقیقا مشخص کنید.

اشتباهات رایج در جذب پرسنل

جذب پرسنل یک فرآیند پیچیده و عمیق است که باید به صورت حرفه‌ای انجام شود. در خیلی از کسب و کارها به شکلی اقدام به استخدام پرسنل می کنند که فرد هیچ میلی به استخدام در سالن زیبایی مذکور نداشته باشد و البته شانس خود را نیز صفر ببینید که به همین شکل خیلی از فرصت ها و استعداد های خوب از چرخه استخدام حذف می شوند. دقت داشته باید که برای استخدام پرسنل باید سخت گیری کرد و اول از همه به فکر منافع خود بود ولی نه به شکلی که باعث از دست رفتن بهترین انتخاب ها شود. در ادامه چند اشتباه که باعث دفع نیروی کاری می شود را بررسی می کنیم.

  1. بیان نکردن دریافتی دقیق پرسنل

زمانی که فردی به دنبال کاری باشد، اولین چیزی که به آن دقت می کند، حقوق و مزایایی است که در این شغل برای او قرار داده شده؛ حالا فرض کنید که شما برای استخدام نیرو بدون هیچ اطلاعی از حقوق اقدام نماید تا شاید بتوانید پرسنلی به هزینه پایین تر پیدا کنید که البته این نیزو را نیز جذب می کنید، ولی به بهای از دست دادن پرسنل حرفه‌ای سالن زیبایی، پس اگر به دنبال شکار نیروی انسانی ماهر هستید، ماهرانه جستجو کنید نه جاه طلبانه.

  1. متقاضی را با برده اشتباه گرفتن!

خیلی از سالن های زیبایی به شکلی اقدام به استخدام نیزو می کنند که هیچ حقی و انصاف در این شیوه برای نیرو در نظر گرفته نشده و فقط به منافع سالن زیبایی فکر شده؛ مطمئنا پیش برد همچین استراتژی برای جذب نیرو باعث حذف گزینه های خیلی خوبی می شود که شما می توانستید از استعداد این افراد در راستای موفقیت کسب و کار خود استفاده کنید.

  1. مصاحبه های استخدامی چند مرحله‌ای

یکی دیگر از اشتباهات سالن های زیبایی در جذب پرسنل، مصاحبه های استخدامی چند مرحله‌ای است. البته دقت داشته باشید که منظور از مصاحبه های استخدامی چند مرحله‌ای، اشاره به بعضی از سالن های زیبایی دارد که به دفعات متعدد و بدون هدف با فرد مصاحبه می کنند و در هر مصاحبه به پرسیدن سوالات تکراری می پردازند و در آخر هم برای بررسی یک نتیجه کلی چندین هفته زمان را هدر می دهند و باعث می شوند متقاضیان خود در جاهای دیگر جذب شوند.

  1. مشخص نکردن شرح وظایف پرسنل

یکی دیگر از اشتباهاتی که در جذب و حفظ پرسنل رخ می دهد، مشخص نکردن شرح وظایف پرسنل است که باعث سردرگمی فرد می شود. به علاوه قرار دادن وظایفی اضافه که در حوزه کاری فرد نیست به عنوان بخشی از کار باعث می شود که بهترین گزینه ها به دنبال گزینه های مناسب تری باشند و نتوانید پرسنل خوبی جذب کنید.

  1. استفاده از آگهی های استخدامی بی نام و نشان!

شما به شدت به دنبال پرسنل حرفه‌ای هستید بدون این که آگهی استخدامی درست و حسابی داشته باشید و فقط یک تبلیغ بدون جزئیات با یک شماره که به دنبال پرسنل سالن زیبایی است. در خیلی از این آگهی ها حتی به نوع پرسنلی که نیاز دارند هم اشاره نمی شود که همین موضوع باعث می شود افراد متخصص و حرفه‌ای به سمت گزینه های بهتری بروند که تمام جزئیات کاری که لازم دارند را در آن ذکر کرده باشند.

 

اشتراک گذاری در:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط