شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی چیست؟

شعار تبلیغاتی، عبارت یا دسته‌ای از کلمات است که با مهارت و دقت خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند تا محصول خاصی را به جامعه معرفی کنند. در واقع، شعار تبلیغاتی همان بیانیه مأموریت است که باید در چند کلمه یا نهایتاً یک جمله خلاصه شود.

تفاوت شعار و لوگو در این است که لوگو، یک برند را به صورت یک تصویر معرفی می‌کند و شعار به صورت یک نوشته. لوگو و شعار در کنار هم قرار می‌گیرند تا یک محصول و هدف از ارائه آن را به شکل مختصر و مفید به دیگران معرفی کنند. لوگو و شعار توجه مشتری را جلب می‌کنند. از طرف دیگر، به خاطر سپردن آن‌ها نیز راحت‌تر است. به خاطر سپردن و درک مفهوم، بزرگ‌ترین هدفی است که شعار تبلیغاتی آن را دنبال می‌کند. هرچه این شعار گیراتر، پرمعنی و جذاب‌تر باشد، به همان اندازه موفق عمل کرده است.

با توجه به تنوع شعارهای تبلیغاتی، عنصر خلاقیت نیز نقش مهمی در این زمینه ایفا می‌کند. شعاری که تفاوت چشمگیر با شعارهای قبلی داشته باشد، به‌یادماندنی‌تر خواهد بود.

چگونه یک شعار تبلیغاتی خلق کنیم؟

نوشتن شعار تبلیغاتی ۷ گام مهم دارد:

  • گام  اول: بررسی تمام جوانب

اگر قرار است برای خود یا دیگران شعار تبلیغاتی بنویسید، باید به خوبی با برند مورد نظر و تاریخچه آن آشنایی داشته باشید. سعی کنید خدمات و محصولات برند را به خوبی بشناسید و وجه تمایز آن‌ها را بدانید.

  •  گام دوم: بررسی سایر شعارهای تبلیغاتی

گام بعدی برای نوشتن شعار تبلیغاتی خوب، بررسی شعار شرکت‌های رقیب است. این کار به شما کمک می‌کند نقاط ضعف و قوت شعارهای قبلی را بدانید، چرا که می‌دانید کدام ‌یک از آن‌ها و در چه زمینه‌هایی موفق عمل کرده‌اند، چه چیزهایی توانسته است نظر جامعه هدف را جلب کند و چه چیزهایی باعث نتیجه معکوس شده است.

  • گام سوم: یادداشت کردن هر جرقه‌ای که به ذهن می‌رسد

احتمالاً شما برای انتخاب شعار تبلیغاتی خود با اعضای تیم‌تان مشورت می‌کنید. این کار ایده بسیار خوبی است. در ابتدا سعی کنید هر ایده‌ای را که به ذهن افراد تیم می‌رسد، یادداشت کنید. ایده‌های خودتان را هم یادداشت کنید. شاید در اول ایده‌های خود یا اعضای تیم شما کمی به نظرتان خنده‌دار برسد، ولی این ایده‌ها پس از مدتی در ذهن شما معنی پیدا خواهند کرد. اگر طول عبارت‌هایی که در ابتدا به ذهن شما می‌رسند، بلند هستند، بی‌خیال آن‌ها نشوید! آن‌ها را یادداشت کنید. در این مرحله طول عبارت چندان مهم نیست و در مراحل بعدی می‌توانید با تأمل بیشتر آن‌ها را ویرایش کنید.

شعار تبلیغاتی

  • گام چهارم: تعریف برند در یک جمله برای جامعه هدف

اکنون که جامعه هدف را به خوبی شناسایی کرده و ایده‌های اولیه را هم یادداشت کرده‌اید، نوبت آن می‌رسد که در یک جمله خطاب به مخاطبین خود، ارزش و هدف برند خود را توضیح دهید. خودتان را به جای مخاطبین خود بگذارید و ببینید کدام جمله در ذهن شما در عین کوتاه بودن، انتقال‌دهنده مفهوم است.

  • گام پنجم: حالا شعار خود را فراموش‌نکردنی سازید

حال که جمله یا عبارت‌های خود را به عنوان شعار انتخاب کردید، روی آن‌ها مانور دهید تا آن را به‌یادماندنی سازید. در این مرحله خلاقیت به کمک شما خواهد آمد. در دنیای امروز با این ‌همه تنوع، خلاقیت کار آسانی نیست و واقعاً هنر می‌خواهد. بامزه کردن، جالب کردن، قافیه‌دار کردن و … ترفند‌هایی هستند که می‌توانند شعار تبلیغاتی شما را در ذهن‌ها و برای همیشه ثبت کنند.

  • گام ششم: انتخاب چند مورد از میان موارد دیگر

شما نمی‌توانید تمام عبارات یا جملاتی را که طی مراحل سپری‌شده انتخاب کرده‌اید، به عنوان شعار انتخاب کنید. پس ناچار هستید چند مورد را انتخاب و بقیه را حذف کنید. نگران محدود شدن انتخاب‌های خود نباشید. همین عبارات موجود را گسترش خواهید داد و به آن‌ها ایده‌های جدید اضافه خواهید کرد.

  • گام هفتم: نظر دیگران را هم جویا شوید

اگر از نظرسنجی‌های فیس‌بوک و تلگرام کمک بگیرید، می‌توانید علاوه بر تیم و دوستان خود، نظرات افراد بسیار زیاد دیگری را نیز جویا شوید. حتی می‌توانید در صورت داشتن فالوورهای زیاد، در توییتر یک مسابقه برگزار کنید و از مخاطبین بخواهید یک شعار تبلیغاتی با استفاده از هشتک مربوطه بسازند. سپس، بر اساس تعداد لایک‌ها به برنده جایزه دهید و شعار خود را انتخاب کنید.

یک شعار خوب چه نتایجی می‌تواند داشته باشد؟

یک شعار خوب نتایج مهمی برای سازمان خواهد داشت که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱٫ شعار خوب می‌تواند تبلیغات سازمان و همچنین مشتریان وفادار را تضمین کند، چرا که ویژگی‌های محصول را در چند کلمه کوتاه، قابل‌فهم و جذاب بیان می‌کند.

۲٫ شعار خوب باعث می‌شود انتظاراتی که مشتریان از شرکت پیدا می‌کنند بر مبنای صحیح شکل بگیرد.

۳٫ شعار خوب چشم‌انداز کاری مدیر، کارمندان و متصدیان سازمان را به خوبی ترسیم می‌کند و مانع فراموشی هدف و مسیر می‌شود.

۴٫ شعار تبلیغاتی خوب و حرفه‌ای، باعث ارتباط درست میان برند، مخاطب و رسانه می‌شود و حتی کاستی‌های تبلیغات را هم جبران می‌کند.

۵٫ شعار تبلیغاتی مشخص می‌کند که مخاطب تا چه اندازه اهمیت دارد و میزان مشتری‌مداری شرکت تا چه اندازه است. همچنین، مشخص می‌کند که گستردگی چشم‌انداز شرکت برای ارائه محصول یا خدمات تا چه اندازه است.

۶٫ شعار تبلیغاتی باعث تداوم، همبستگی و پیوستگی انواع تبلیغات می‌شود.

۷٫ شعار تبلیغاتی تمایز و برجستگی یک محصول را در میان انبوهی از محصولات دیگر مشخص می‌کند و باعث انتخاب راحت مشتریان می‌شود.

۸٫ شعار تبلیغاتی می‌تواند ابزاری برای سنجش میزان یادآوری نام تجاری و محصولات توسط مشتریان باشد. اثربخشی تبلیغات یکی از شاخص‌های مهم موفقیت محسوب می‌شود و به یادآوردن شعار توسط مشتریان یکی از فاکتورهای نشان‌دهنده تبلیغات اثربخش است.

چرا شعار تبلیغاتی مهم‌ترین قسمت برندینگ است؟

شعارهای تبلیغاتی یک بازی استراتژیک انجام می‌دهند. شعارهای تبلیغاتی خوب با ذهن مشتریان بازی کرده و آن‌ها را متقاعد می‌کنند که محصول تبلیغ‌شده، یک محصول قابل‌اعتماد است. آن‌ها قادر هستند به مشتریان این احساس را بدهند که با استفاده از محصولات خاص تبدیل به انسان‌هایی خاص می‌شوند. شعارهای تبلیغاتی همچنین یادآوری برند را آسان می‌سازند!

شعار تبلیغاتی سایه برند شما است، چرا که همه‌جا در کنار شما می‌باشد. نام یک برند این توانایی را ندارد که درباره برند شما حرف بزند و با دیگران ارتباط ایجاد کند، اما شعار تبلیغاتی نقش مهمی در این زمینه ایجاد می‌کند. شعار به نام برند شما معنی می‌دهد و آن را تأثیرگذار می‌کند.

شعار تبلیغاتی در واقع نقش DNA برند شما را دارد. آن فقط یک منفعت نیست، بلکه تعهد است. چیزی است که برند برای آن تلاش می‌کند. این DNA نه ‌تنها مشتریان را جذب می‌کند، بلکه باعث انسجام کار مدیران و کارمندان تحت یک نام می‌شود؛ بنابراین شعارهای تبلیغاتی باید بتوانند نماینده پیام برند باشند.

فراتر از موارد گفته‌شده، شعارهای تبلیغاتی می‌توانند به عنوان پل بین مشتریان و برند عمل کنند و روابط بین آن‌ها را استحکام بخشند. از آنجایی‌که شعار تبلیغاتی به نام برند معنی می‌دهد، باعث جذب احساسات مردم می‌شود؛ بنابراین، شعار تبلیغاتی باید به نوعی با زندگی روزمره مردم مرتبط باشد.

از آنجایی که نام برند نمی‌تواند عصاره کسب‌وکار شما را تعیین کند، باید برای آن چیزی انتخاب کنید که قابل به خاطر سپردن بوده و نماینده برند شما باشد. شعارهای خوب قادرند با تن آهنگی خود، رگ‌های اعصاب مشتریان را لمس کنند!

اشتراک گذاری در:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط