ارتباط موثر چیست

سوالی که بسیاری از شما ممکن است بپرسید این است که برای چه ارتباط موثر یاد بگیریم؟ اهمیت ارتباط موثر در زندگی روزمره ی ما چیست؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که ما از لحظه ی شروع روزمان در حال برقراری ارتباط با دیگران هستیم  و اصلی وجود دارد که میگوید انسان برای رسیدن به موفقیت مجبور به برقراری ارتباط است.

قانونی وجود دارد به نام قانون پارتو که آن را بررسی میکنیم.

قانون پارتو : در قانون پارتو شما کمتر کار میکنید و بیشتر درآمد کسب میکنید.

یک اقتصاددان ایتالیایی در باغچه ی خانه ی خود نخود فرنگی میکارد و متوجه میشود که ۸۰ درصد نخود فرنگی های رسیده و به بار نشسته، از ۲۰ درصد دانه های کاشته شده اند و آن ۸۰ درصد دیگر محصول چندانی نداده اند. پارتو این موضوع را در اشل های بزرگتر و کارخانجات نیز بررسی میکند و متوجه میشود که ۸۰ درصد محصولات از ۲۰ درصد کارکرد بوده اند. پس از بررسی به قانونی میرسد که به اسم خودش نیز ثبت شده و به آن قانون ۸۰-۲۰ نیز میگویند.

۸۰ درصد اهداف و نتایجی که ما دوست داریم به آنها برسیم از ۲۰ درصد فعالیت و تلاش های ما بدست می آیند و اگر ما این ۲۰ درصد را خوب بشناسیم و مهارت های کافی در این ۲۰ درصد را تقویت کنیم ، میتوانیم به ۸۰ درصد آرزوهایمان در کسب و کار برسیم.

شما در هر مرحله از کسب و کارتان که قرار دارید باید توانایی های ۲۰ درصدی خودتان را بشناسید و آنها را تقویت کنید تا به ۸۰ درصد از نتایج خوبی که میخواهید برسید.

ارتباط موثر ۵ رکن اصلی دارد:

۱_ برقراری ارتباط: بسیاری از شما ممکن است فکر کنید ارتباطات خوبی دارید و به راحتی با انسان های جدید معاشرت میکنید و با آنها ارتباط برقرار میکنید، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که نحوه ی ارتباطات ما روز به روز در حال تغییر است و با سال های گذشته متفاوت است و کیفیت آن نیز تغییر میکند پس ما باید نحوه ی برقراری درست ارتباطات در دوره ی خود را آموزش ببنیم و رعایت کنیم.

۲_بهره برداری از ارتباطات: کیفیت ارتباطات شما در اینجا مشخص میشود. عده ای بسیار افراط میکنند و عده ای تفریط. برای مثال شما بهره برداری کافی از مشتری خود ندارید و با اینکه آن مشتری پتانسیل دریافت خدمات بیشتر از شما را دارد، اما با دریافت خدماتی کوچک سالن شما را ترک میکند.

۳_نگهداری ارتباطات: یکی از مهمترین سرفصل ها در ارتباط موثر، وفادارسازی مشتریان میباشد. وفادارسازی مشتریان در هر کسب و کاری واجب است. شما همواره باید تلاش کنید تا مشتری های خوب خود را نگه دارید و برای آنها ارزش بسیاری قائل باشید.

۴_کنارگذاری ارتباطات: شما در مواقعی تصمیم میگیرید ارتباطتان با برخی از افراد را قطع کنید. برای مثال مشتری هایی وجود دارند که به اصطلاح بد قلق هستند و شما نیازی به ارتباط برقرار کردن با آنها ندارید. در واقع در ارتباط موثر شما نیازی به برقرار کردن ارتباط با همه ی افراد ندارید و مشتریانی هستند که به شما آسیب میرسانند و سودی هم برایتان ندارند.

۵_بازگذاری ارتباطات: همیشه ارتباط هایتان را با افراد به گونه ای پایان دهید که اگر پس از مدتی نیاز به برقراری مجدد ارتباط با آنها داشتید، بتوانید دوباره ارتباط برقرار کنید. برای پایان دادن به ارتباط ها رعایت ارزش و احترام به خصوص در بین همکاران بسیار مهم است، زیرا ممکن است مجدد بخواهید با انها ارتباط برقرار کنید.

در ارتباطات باید به سه اصل توجه کنید که به اصطلاح به آن مثلث سه میم میگویند.

میم اول به معنی “من ” است. یعنی شما باید به خود شناسی کامل برسید و هدف خود از برقراری ارتباط با دیگران را بدانید. اگر در صفحات مجازی فعالیت میکنید، پیجی دارید و قصد برقراری ارتباط با شخصی را دارید، باید هدف خود از برقراری آن ارتباط و همچنین نیت خود را هم بدانید.

میم دوم به معنای مخاطب است. بعد از شناخت خودتان باید بازار هدف، مخاطب و تارگت مارکتتان را بشناسید. باید بدانید مخاطب های شما چه ویژگی ها و تایپ شخصیتی دارند و با شناخت بهتر آنها، ارتباط بهتری هم برقرار کنید.

میم سوم به معنای محیط میباشد. شما باید بدانید آن محیط چه تاثیری بر روی شما و مخاطب میگذارد. اگر قرار حضوری و یا تماس تلفنی میباشد، اگر در صفحه های مجازی فعالیت میکنید و یا ارتباطتان به صورت پیامک یا تماس تلفنی میباشد. باید تاثیر محیط در روابطتتان را پیدا کنید.

تیم بیوتی منتورینگ، تمامی موضوعات مهم در کسب و کار را به شما آموزش میدهد. همانطور که متوجه شدید برقراری ارتباط موثر یکی از مهمترین موارد در کسب و کار است که یادگیری آن خیلی به یشرفت کسب و کارتان کمک میکند. جهت ارتباط با مجموعه میتوانید با شماره ی زیر در ارتباط باشید.

۰۹۱۰۵۵۴۸۰۰۶

 

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری در:

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on pinterest
Pinterest
Share on linkedin
LinkedIn

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب

مطالب مرتبط